Elektryczne hulajnogi – gdzie można się nimi poruszać ?

Elektryczne hulajnogi to urządzenia coraz popularniejsze – liczba ich entuzjastów rośnie z miesiąca na miesiąc. Mimo iż korzystamy z nich już dość długo, a w dużych polskich miastach hulajnogi elektryczne są możliwe do wypożyczenia w dowolnej chwili, wciąż nie mamy regulacji określających sposób poruszania się nimi. Gdzie zatem jeździć elektryczną hulajnogą: po chodniku, ścieżce rowerowej, jezdni…?

Hulajnoga na prąd traktowana jak… osoba piesza

Regulacje dotyczące tego, po jakiej części drogi/chodnika ma się poruszać hulajnoga elektryczna, wejdą w życie wiosną 2020 roku, czyli niebawem. Tymczasem musimy stosować się do przepisów z czasów, w których elektryczne hulajnogi nie były popularne, a nawet jeszcze nie istniały.

W świetle obecnego prawa hulajnoga na prąd jest traktowana jak osoba piesza, nie zaś rower (podobnie traktowana jest deskorolka). To sprawia, że użytkownik e-hulajnogi nie ma prawa jeździć drogą dla rowerów – grozi mu za to mandat w wysokości do 500 zł. Do dyspozycji mamy przede wszystkim chodnik. W przypadku braku chodnika korzystać należy z pobocza drogi. I dopiero na samym końcu, gdy nawet to wyjście nie wchodzi w grę, hulajnoga może wjechać na ścieżkę dla rowerów. Trzeba jednak zachować czujność i ustępować miejsce rowerzystom.

Elektryczna hulajnoga miejska na przejściu na pieszych i osiedlu

Mimo iż hulajnoga samojezdna nie jest traktowana jak rower, na przejściu dla pieszych powinno się z niej zsiąść i przeprowadzić urządzenie na drugą stronę. Podyktowane jest to względami bezpieczeństwa i kultury.

Z kolei w strefie zamieszkania, np. na osiedlu blokowym lub bocznych uliczkach przylegających do domów jednorodzinnych, moc mają zwykłe regulacje dotyczące tejże strefy. Elektryczne hulajnogi mają tu pierwszeństwo przed samochodami i mogą korzystać z pełnej szerokości drogi.

Hulajnoga elektryczna do miasta – zmiany w 2020 roku

Jak wspomnieliśmy, wkrótce dojdzie do nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Nową ustawę przygotowuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Zaznajomić się z nią powinny m.in. osoby traktujące urządzenie elektryczne jako transport do pracy, bądź do szkoły.

Co się zmieni? Przede wszystkim hulajnoga na prąd będzie mogła jeździć z prędkością 25 km/h, a jej użytkownik zyska status analogiczny do rowerzysty. Za poruszanie się drogą dla rowerów nie dostanie mandatu. Jeśli zabraknie ścieżki rowerowej, hulajnogi elektryczne mogą być prowadzone po jezdni, o ile na danym odcinku drogi występuje ograniczenie do 30 km/h. Z kolei w przypadku, gdy użytkownik nie będzie miał do wyboru żadnej z wymienionych możliwości, zyska prawo do wjechania na chodnik, za co nie dostanie mandatu.

Elektryczna hulajnoga do szkoły znajdującej się w strefie zamieszkania może poruszać się jezdnią, o ile na jezdni tej znajduje się ograniczenie do 20 km/h. A jeśli porusza się z prędkością pieszego, może korzystać chodnika o szerokości co najmniej 2,5 metra. Pamiętaj, by porozmawiać o tym z dzieckiem!

Opisane zmiany to jedynie projekt ustawy i więcej jak to będzie wyglądało dowiemy się na wiosnę 2020.

 

Miejskie pojazdy elektryczne - Frugal Wrocław
Studio Monopixel.eu

Za chwilę zostaniesz przekierowany do strony